ELTEFRIE CIABATTA

ciabatta

Ciabatta er et italiensk småbrød, som ble utviklet på åttitallet for å møte konkurransen fra de franske baguettene. Mitt første møte med ciabatta var faktisk i nærbutikken for mer enn 15 år siden, hvor jeg ofte kjøpte nybakte ciabatta til lørdagsfrokostene. Det sto også på handlelisten en av de første gangene min kjære skulle ut å handle for oss. Det var på den tiden da forholdet vårt var ganske ferskt og han var enda ikke innviet i alle de ”vanskelige” ingrediensene og råvarene jeg brukte på mitt kjøkken, og som var helt ukjente for han. Så da det sto ciabatta på handlelisten ante han ikke hvor han skulle begynne å lete – i grønnsaksdisken, eller var det kanskje en pastasort? Nå vet han bedre – men slipper likevel å kjøpe dem, for den aller beste ciabattaen lager jeg nemlig selv! Oppskriften gir 8-10 ciabatta:

  • 600 g hvetemel
  • 5 dl romtemperert vann
  • ca. 1/2 ts tørrgjær
  • 1-1 1/2 ts salt

Ha alle de tørre ingrediensene i en bakebolle, og rør godt sammen. Hell vannet oppi melblandingen og rør deigen raskt sammen med en sleiv eller lignende. Deigen skal være klissete, men skal ikke renne utover. Justér eventuelt med mer vann/hvetemel dersom deigen er for fast/klissete. Kle bollen med plast eller sett på lokk, og la deigen heve i romtemperatur over natten (12 timer eller lengre).

ciabatta

Strø godt med mel på bakebordet og skrap ut deigen. Dra ut deigen slik at den blir rektangulær. Brett ca. 1/3 av deigen over mot midten, og gjør det samme på motsatt side, slik at deigen ser ut som en bagett. Snu deigen slik at den får ”skjøten” ned, og del den opp i 8-10 omtrent like store biter. Ha godt med mel på hendene og sett ciabattaene på et bakepapirkledd bakebrett. La ciabattaene etterheve i minst 45 minutter, men gjerne lengre. Stek ciabattaene midt i ovnen ved 225 grader i ca. 20 minutter, til de er gylne og gjennomstekte. Avkjøl ciabattaene på rist.

Nyt ciabatta til frokost, brunsj eller lunsj, eller som tilbehør til pastaretter eller andre retter med italienske smaker.

TIPS

  • Du kan eventuelt erstatte ca. 1/3 av hvetemelet med durumhvete, hvis du har.
  • Ciabatta du får til overs kan du fint putte i fryseren. La brødene tine i romtemperatur og varm dem deretter i ovnen ved 200 grader varmluft i 3-4 minutter, så smaker de som nybakte igjen.

VELBEKOMME!

Oppskriften er hentet fra kokeboken min, Trines mat 2


, ,

10 Kommentarer

  1. Bodil 19. juli 2016 at 12:19 #

    Kan jeg ha litt grovere mel i disse, tror du? Takk for mange fine oppskrifter. Vi bruker oppskriftene dine flere ganger i uka, og har fått mye mer grønt og fisk inn i menyen vår. 🙂

    • Thomas 31. juli 2016 at 17:06 #

      Ja, det går nok fint med litt grovere mel. Husk å justere med vann, siden grove meltyper ofte krever litt mer vann enn vanlig hvetemel.

  2. solt 20. juli 2016 at 02:08 #

    Er det bare 4 ingredienser eller skal det eltes inn smør og egg i deigen etterpå?

    • Christin 25. juli 2016 at 10:08 #

      Er ikke egg og smør i ciabatta.

    • Trine ;) 28. juli 2016 at 10:52 #

      Ja, det er bare 4 ingredienser i denne oppskriften.

  3. Lola 30. juli 2016 at 21:19 #

    Jeg har lagt merke til at folk iblant etterlater seg noen så innmari teite spørsmål på matblogger..ang ingredienser, erstattninger av ingredienser osv.. må le litt..

    men meget fine og lektre ciabattaer ! NAM

  4. Cathrin 8. august 2016 at 21:01 #

    Super gode ciabatta – bakt idag og mange flere blir det 😉

  5. Siv 15. august 2016 at 16:05 #

    Hei! Prøvde oppskriften på ciabatta som står i Trines Mat 2. Det gikk ikke så bra siden det står 1/2 pk tørrgjær og ikke 1/2 ts.. 😉 Regner med at det er en liten trykkfeil?

  6. Birthe Altay 28. juli 2017 at 19:05 #

    Er det mulig å bruke fersk gjær og itilfelle hvor mye?

    • Trine ;) 31. juli 2017 at 18:31 #

      Ja, du kan erstatte tørrgjæren med ca. 5 g fersk gjær. Gjæren må da røres ut i litt av vannet.

Legg igjen en kommentar