KJØLESKAPSGRØT MED YOGHURT OG BÆR

Kjøleskapsgrøt med yoghurt og bær

Grøt er ikke hva det en gang var. Nå er grøt til og med blitt trendy, hvem hadde vel trodd det? Når sant skal sies har grøten fått en liten «make-over», og ja – forandring fryder og frister! En av de nye «grøttrendene» er kjøleskapsgrøt. Enklere kan det knapt gjøres, for grøten blandes nemlig sammen i serveringsbollen og trenger ikke å varmebehandles – bare settes i kjøleskapet over natten, så er den fiks ferdig på morgenkvisten. For å få en syrlig smak på grøten tilsetter jeg litt yoghurt – som sammen med noen hakkede nøtter og en neve friske bær gir en sunn, mettende og smakfull start på dagen.

Dette er også et ypperlig mellommåltid for små og store barn som kanskje er alene hjemme etter skoletid, og så enkelt at de aller fleste klarer å lage det helt alene. Da smaker det ekstra godt, og det gir i tillegg mestring! Til en stor porsjon eller to mindre trenger du omtrent:

HAVREGRØTEN

  • 3 dl store havregryn
  • 2 dl melk
  • 1-2 ts flytende honning
  • 1 dl yoghurt naturell

TOPPING

  • eventuelt litt mer yoghurt (eventuelt med smak)
  • en neve friske bær
  • 2-3 ss krønsj (granola, hakkede nøtter, knust knekkebrød el.)

Kjøleskapsgrøt med yoghurt og bær

Ha alle ingrediensene til havregrøten i et glass med lokk eller i en liten bolle med lokk. Rør godt sammen og sett det i kjøleskapet over natten (minst 5 timer).

Rør litt i grøten før servering og tilsett eventuelt litt mer yoghurt dersom du ønsker en mykere konsistens på grøten din. Strø deretter «krønsjen» over – sammen med noen friske bær, hvis du har. Nyyyyt!.

Kjøleskapsgrøt med yoghurt og bær

VARIASJONSTIPS

  • Tilsett gjerne et grovt revet eple i grøten og smak til med litt kanel, eller skjær opp annen frukt og dryss over grøten.
  • Bytt gjerne ut yoghurt naturell med en yoghurt med bær eller frukt.
  • Litt sesamfrø og/eller linfrø setter også god smak på grøten.
  • Kjøleskapsgrøten er holdbar i flere dager, så lag gjerne dobbel porsjon med det samme.

 


, ,

24 Kommentarer

  1. Carolina 2. september 2014 at 12:47 #

    Det her ska eg prøve! Passer perfekt når jeg vil ha noe «ferdig» å spise til frokost. Det er ikke altid så lett å stå på kjøkkenet å lag til frokost til meg selv når jenta på 7 mnd:er kryper overalt og ska smake på akkurat alt! 🙂

  2. Marie Aure 2. september 2014 at 15:06 #

    Dette er en STOR frokostfavoritt hjemme hos meg.
    Jeg pleier å ha oppi kardemumme og chiafrø oppi også, som gir en så god smak og konsistens.
    Banan og kiwi som topping er en nydelig kombinasjon.

    • Marte 19. mars 2015 at 14:26 #

      Jeg bruker også chiafrø, og kanel! Og sammen med blåbær og appelsin som topping er det helt fantastisk! 🙂 Veldig greit med grøt som lager seg selv i kjøleskapet!

  3. Cecilie 2. september 2014 at 19:06 #

    Jeg bodde en liten periode i Korea og der har de egne grøtrestauranter. Dette er veldig trendy der, og mange velger det om de ønsker noe sunt.

  4. Maiken 3. september 2014 at 20:12 #

    Noen spesiell grunn til at du bruker store havregryn? Dette skal testes:) Takk for en glimrende blogg forresten. Din blogg har bidratt stort til at vi lager sunn og variert mat her hjemme (nesten) hver dag! (Det er herlig å se treåringen slurpe i seg spinat mens han bedyrer at han elsker pasta:))

    • Stine 11. januar 2015 at 23:07 #

      Dette lurer jeg også på, da jeg virkelig foretrekker de lettekokte 😉

    • Trine ;) 11. januar 2015 at 23:12 #

      Det er ganske tilfeldig at jeg har benyttet store havregryn i denne oppskriften. Du kan fint erstatte dem med lettkokte, men da må du trolig justere væskemengden noe da de to typene havregryn absorberer ulikt. Prøv deg frem!.

    • Katrine 4. mai 2015 at 09:29 #

      Store havregryn metter lenger fordi magen må jobbe litt mer for å hente ut næringen fra kornene 🙂 Så jeg hadde brukt store havregryn 🙂

  5. Hege 3. september 2014 at 22:48 #

    Ser kjempegodt ut. Tror dere det funker uten melk? Bytte ut med vann? Tåler ikke melk så godt, men yoghurt går bra.

    • Trine ;) 4. september 2014 at 17:33 #

      Du kan erstatte litt av melken med vann og ellers tilsette mer yoghurt. Du kan også benytte ulike fruktjuicer. Prøv deg frem!

    • Gerd 17. september 2014 at 13:36 #

      Prøv mandelmelk – nydelig!

  6. Monica 9. september 2014 at 21:51 #

    Denne er kjempegod:) kjapp og billig lunsjmat, og lett å ta med seg i veska på jobb:)

  7. Kristin 10. september 2014 at 19:47 #

    Kan man ha noe annet enn honning i? (Gravid og dermed forbudt m honning:)

    • AK 16. september 2014 at 20:38 #

      Honning er ikke forbudt for gravide, men det er ikke noe for barn under ett år 🙂

    • Trine ;) 11. januar 2015 at 23:13 #

      Du kan selvsagt søte grøten med sukker eller annet søtningsstoff, eller droppe det helt.

    • Elena 5. mars 2015 at 13:37 #

      Selv synes jeg det er lettere og enda mer smakfullt å bruke en søt yoghurt; har bare prøvd med vaniljeyoghurt og det var kjempe godt! har også lyst til å prøve å lage med skogsbær-yoghurt.

  8. Marcus 23. september 2014 at 23:22 #

    Takk for god oppskrift. Mye lettere å få i seg om morgenen enn brødskiver. Må yoghurten forøvrig være fra Tine?

    • Trine ;) 24. september 2014 at 00:00 #

      Dette innlegget er sponset av Tine yoghurt, men du står selvsagt fritt til å benytte andre råvarer enn de som er foreslått i oppskriften. 🙂

  9. Kafka 26. september 2014 at 20:55 #

    Fungerer det her med f.eks. byggryn? De selger jo byggrynsgrøt i kjølern i butikken, og jeg er slett ikke glad i noe annet type grøt (i Tyskland er det uvanlig med grøt og jeg synes konsistensen og alt er litt æsj på de fleste variasjoner :D)

  10. Nina Greger 17. august 2015 at 21:41 #

    Dette har blitt en frokostfavoritt, enkelt og veldig godt. Også veldig fin å spise før treningsøkten 👍😀

  11. Sissel Lysberg 14. januar 2016 at 22:54 #

    Kan du si noe om kaloriinnholdet i denne grøten? Prøver å gå ned noen kilo samtidig som jeg helst ikke vil gå rundt å være sulten og da tror jeg dette må være perfekt😊

  12. Marius 23. juni 2016 at 08:49 #

    Hvor mange personer er denne oppskriften til ??

    • Trine ;) 23. juni 2016 at 09:53 #

      Den er til «en stor porsjon eller to mindre», som det står i oppskriften.

Legg igjen en kommentar