Matreise til Tromsø - matkurs i Mathallen

I slutten av september gikk startskuddet for årets første og eneste matreise. Som følge av koronaviruset måtte jeg blant annet måtte avlyse matreiser til både Paris og Madrid, og da var det naturlig å se hjemover og alt det gode vi faktisk har å by på her hjemme. Jeg har som dommer og prisutdeler i Det norske måltid (norske råvarers “Oscar-utdeling”) siden 2013 knyttet mange kontakter til kokker, lokalmatprodusenter og matentusiaster fra hele landet, også i Tromsø. Da jeg luftet ideen om en matreise til mine «matvenner» i Tromsø fikk jeg mange gode innspill og ideer, og i samarbeid med ByK/Kinareiser fikk vi sydd sammen en unik og variert matreise. Her er noe av det vi fikk oppleve i løpet av de fire dagene matreisen varte.

Vel fremme i Tromsø ble vi møtt av Bjørg Lein Størmer, som skulle være vår “kjentmann” på deler av turen. Vi sjekket inn på Ishavshotellet, før Bjørg tok oss med på en liten byvandring. Der tittet vi blant annet innom Glasshytta Blåst. Her er det butikk og verksted i åpen løsning, slik at man også kan se den vakre glasskunsten bli til.

Matreise til Tromsø - glasshytta

Deretter gikk turen til sjarmerende og uformelle Smørtorget, hvor vi fikk servert en nydelig lunsj og deilige bobler i glasset.

Etter litt egentid gikk turen til Mathallen, og et lærerikt matkurs med Gunnar Jensen, hvor vi blant annet lærte å filetere fisk. Og så ble det selvsagt noen spennende smaksprøver og deilige bobler. Vi fikk også besøk av Liv og Ingrid fra Halvors Tradisjonsfisk, som fortalte litt om familiebedriften.

Matreise til Tromsø - matkurs i Mathallen

Etter kurset fikk vi servert en spennende og smakfull femretters meny i Mathallen, med deilige viner til.

Matreise til Tromsø - middag i Mathallen

Etter frokost neste dag gikk turen blant annet til Sommarøy Arctic Hotel, hvor vi fikk en omvisning i nærområdet, og ikke minst en deilig lunsj med morsom underholdning underveis.

På veien var vi også innom Bryggerjentene på Kvaløya for kaffe og nydelig gulrotkake. Og det var ikke fritt for at matbloggere fikk kjøpt med seg masse fint til styling av matfoto!

Matreise til Tromsø - Bryggerjentene

Kveldens middag ble inntatt hos Helmersen delikatesser, vinbar og gastroenoteka. Her ble det servert smakfulle deleretter med en spennende drikkepakke til.

Matreise til Tromsø - Middag hos Helmersen

Etter en god natts søvn gikk turen med Fjellheisen 421 meter opp på Storsteinen, med spektakulær panoramautsikt over Tromsø med et nærmest endeløst skue av øyer, fjorder, fjell og hav, en fantastisk opplevelse. Vår kjentmann Bjørg delte raust av sin kunnskap og spennende historier.

Matreise til Tromsø - Fjellheisen

Vel nede i byen igjen ble det lunsj på Maskinverkstedet, hvor det blant annet var deilig fiskegrateng på menyen.

Matreise til Tromsø - Lunsj Maskinverkstedet

Når jeg er i Tromsø må jeg alltid innom Hilde Eilertsen Sletvold i Galleri Nord. Hun serverte blant annet deilige bobler og vakker joik fra flinke Risten Anine.

Kveldens middag ble servert på Restaurant Smak, hvor vi blant annet møtte Eva-Linda og Espen i deres intime restaurant hvor det serveres sesongbaserte retter laget av lokale kortreiste råvarer. Forventningene var store, og de ble innfridd til fulle – deilige smaker, vakker og sjarmerende presentasjon og en velkomponert vinmeny! Hit vil jeg tilbake!

Matreise til Tromsø - SMAK

Etter en lang frokost på hotellet sjekket vi ut og spaserte til Bangsundbrygga, et tidligere fiskemottak. Her ble vi tatt med inn i den eldre fiskerihistorien i Tromsøregionen, gjennom både spennende fortellinger og smaksprøver.

Matreise til Tromsø - Full steam

Og med det var matreisen ved veis ende. Og hvilken reise det ble – til Nordens Paris!

TUSEN TAKK til alle som bidro med tips og hjelp i forbindelse med planlegging og gjennomføring av reisen. Og ikke minst TAKK FOR TUREN til den fine gjengen som var med! Og til slutt en stor TAKK til Cathrine i Kinareiser/ByK som koordinerte og arrangerte reisen!

Du kan lese reisebrev fra de tidligere matreisene mine HER.

For ordens skyld: Dette er ikke et sponset innlegg, men jeg vil presisere at jeg har vært med å planlegge og arrangere denne turen i samarbeid med ByK