Vårens matreise gikk til idylliske Liguria i Italia. Med på turen, som var i regi av By K, hadde jeg med meg 14 matglade nordmenn. Vi ble fra begynnelse til slutt tatt godt vare på av Caroline. Caroline er norsk og har bodd i Italia i 35 år, og jobber som frilanskokk, matskribent og turarrangør.

DAG 1

Vi landet i Milano, og etter et par timers busstur sjekket vi inn på Hotel Vis-a-vis i Sestri Levante. Hotellet ligger på en høyde med fantastisk utsikt over byen og havet. Den første kvelden nøt vi en nydelig sjømatmiddag på Ristorante Portobello i sentrum.

Matreise Liguria

DAG 2

Etter frokost tok vi en liten rusletur til rådhuset, hvor vise-ordføreren ventet for å hilse på oss. Turen gikk deretter til det lokale markedet, med et fantastisk utvalg av fristende og fargerike råvarer. Her kjøpte vi med oss blant annet gode oster, nøtter og småkaker.

Matreise Liguria - på markedet

Deretter gikk turen til nabobyen Lavagna, hvor vi fikk komme inn på bakrommet til en pastaprodusent som viste oss hvordan en lager en av de tradisjonelle pastarettene fra området.

Pastakurs Levanto - matreise Liguria

Etter en deilig pastalunsj med godt tilbehør fikk vi smake på områdets olivenoljer, før deltagerne fikk litt egentid. I mellomtiden preppet Caroline og jeg råvarene til matkurset som ble avholdt i et privat hjem. Sjekk den fine bakgården!

Matreise Liguria - matkurs

På matkurset laget vi testaieú og pesto. Testaieú er små pannekaker laget med blant annet øl, som serveres med basilikumpesto (som kommer opprinnelig fra Liguria). Deretter lærte vi å lage pasta, som ble benyttet i en lasagne sammen med poteter, pesto og aspargesbønner (lasagne al pesto). Neste rett på menyen var en smakfull kyllingrett. Til dessert laget vi en nydelig italiensk mørdeigsterte med aprikossyltetøy, som satte punktum etter et deilig måltid tilberedt av oss selv, etter kyndig og myndig veiledning av flinke Caroline.

Etterpå var vi flere som møttes på den fine takterrassen på hotellet for en liten drink, latter og hyggelig samvær med fine folk.

DAG 3

Vi startet dagen med en liten busstur til en vinprodusent som lagrer vinen på havets bunn. Her fikk vi en liten omvisning, og fikk selvsagt også smake på herlighetene.

Matreise Liguria - vinsmaking

Deretter gikk turen til en liten landsby som klorer seg fast i åssiden, hvor vi fikk en omvisning i det lokale slakteriet før vi ble servert en deilig lunsj med smakfull spekemat og oster i en privat leilighet vis-a-vis slakteriet. Stedets borgermester tittet jammen også innom en snartur!

Slow-food-restauranten La Brinca var målet for kveldens middag, etter en busstur på trange og svingete veier “der ingen skulle tru at nokon kunne bu”. På La Brinca fikk vi en omvisning i den velfylte vinkjelleren, hvor vi også fikk smake på flere lokale viner. Sammen med vinene fikk vi servert fingermat laget av rester, for i denne restauranten går nemlig ikke noe til spille! Vi ble deretter servert en nydelig middag med 4 retter, med deilige viner til. Oh-la-la.

DAG 4

På dag 4 gikk turen med tog til Vernazza. Vernazza er en av de fem landsbyene som tilsammen kalles Cinque Terre og som står oppført på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Her stoppet vi først hos en vinmaker som lager den berømte hetvinen Sciacchetrá (av druene i åssiden på bildet nedenfor), hvor vi selvsagt også fikk smake på de edle dråpene. Vi fikk også en omvisning i byen, med sine fargerike bygninger og spektakulære omgivelser.

Matreise Liguria Vernassa

Deretter satte vi kursen mot Framura og sjømatrestauranten L’Agave, en bortgjemt perle både i forhold til mat og omgivelser. Her koste vi oss med en smakfull sjømatlunsj, med fersk, lokal sjømat, tilberedt til perfeksjon og med nydelige viner til. Fiskeren kom også og hilste på oss, stolt og blid.

Matreise Liguria

Utsikten fra restauranten var fantastisk – blå himmel og blått hav så langt man kunne se, og enkle små fiskebåter som tøffet til og fra.

Etter en fantastisk lunsj og hjemreise med tog til Sestri Levante, ble middagen av det litt enklere slaget. Men først fikk vi lage vår egen pesto, før vi fikk servert typiske smaker og drikke fra Liguria. Det hele servert med et glimt i øyet og høy showfaktor – jeg sier ikke mer, og det er ikke tilfeldig at det ikke publiseres bilder fra denne kvelden. 😉

DAG 5

Plutselig var det hjemreisedag, etter fire fine og begivenhetsrike dager med denne fine gjengen. Jeg kan ikke annet enn å klype meg i armen og være takknemlig over at jeg får lov til å være med å arrangere slike turer. Med fine matglade folk, som alle har en kjærlighet til mat og vin, og som gladelig deler dette med andre. På denne turen hadde 10 av 14 deltagere vært med på flere turer tidligere. Jeg har fått venner for livet! #jegharverdenbestejobb

Matreise Liguria

Takk til alle som var med og gjorde denne turen så fin som den ble. Og en stor takk til Caroline som med sin kjærlighet til og kunnskap om området, mattradisjonene, råvarene og folkene, tok oss med på en reise som man ikke kan oppleve på egen hånd. Du kan lese Carolines blogginnlegg om turen her og her.

Du kan lese reisebrev fra de tidligere matreisene mine HER.

For ordens skyld: Dette er ikke et sponset innlegg, men jeg vil presisere at jeg har vært med å planlegge og arrangere denne turen i samarbeid med ByK