Matreise Lisboa - deltakerne

Høstens matreise gikk til matglade Lisboa. Portugiserne elsker å spise, snakke om – og lage mat, ergo en perfekt destinasjon for en matreise! Med på turen, som var i regi av ByK, hadde jeg med meg 8 matglade nordmenn.

Vi sjekket inn på Hotel Plaza, som ligger sentralt til ved den store handlegaten Avenida da Liberdade. Derifra spaserte vi til enoteca Chafariz do vinho for vinsmaking og lokalets fantastiske historie. Deretter var det tid for turens første måltid på restaurant Solar dos Presuntos, en av de virkelige tradisjonelle restaurantene i Lisboa som alltid setter råvarene i fokus. Her ble vi tatt godt vare på, og fikk servert en rekke småretter og nydelige fiskeretter, før desserten kom på bordet.

Matreise Lisboa - VINBAR

På dag 2 gikk turen til Belem, hvor vi blant annet var innom Santa Maria-kirken og deretter smakte på Portugals mest berømte kake, Pastel de Nata, en deilig butterdeigskake med vaniljekrem etter en hemmelig oppskrift fra 1837. Deretter gikk turen til vingården Casal da Manteiga hvor de produserer den tradisjonelle vinen Carcavelos.

Matreise Lisboa - vingård

Her fikk vi smake på 7 gode viner, og stemningen var på topp da turen gikk videre til strandrestauranten Bar do Fundo, med sin fantastiske utsikt.

Matreise Lisboa - lunsj på stranden

Her fikk vi servert et fantastisk sjømatmåltid med god drikke til.

Neste stopp var idylliske Sintra, hvor vi fikk muligheten til å shoppe litt og smake på de ikoniske kakene Travesseiro.

På kvelden gikk turen til Beco, som drives av José Avillez som er en av Portugals mest populære, kreative og anerkjente kokker. Det ble en uforglemmelig kveld med show, sang og en smaksmeny med mange spennende smaker, teksturer og former. En av aperitiffene var for eksempel en rose laget av ulike beter, mens desserten var spiselige perler, leppestift og diamanter. Det var dessverre ikke godt nok lys til å ta bra bilder av maten.

Matreise Lisboa - Beko

Dagen etter var det vi selv som skulle stå for maten, i alle fall lunsjen. Vi startet dagen på et av de mange matmarkedene i Lisboa, hvor vi kjøpte råvarer vi skulle benytte på matkurset. Vi laget en deilig vegetarisk aperitiff, to smakfulle fiskeretter og den populære kaken Pastel de Nata (oppskriften kommer på bloggen på nyåret).

Matreise Lisboa - matkurs

Etterpå var det tid til litt shopping, før vi avrundet kvelden på den populære restauranten Afonso, hvor vi spiste helgrillet spegris – og hørte på typisk Fado-sang.

Dag 4 startet med en guidet tur gjennom byen og ned til elven Tejo.

Matreise Lisboa - sightseeing

Deretter tok vi båt til den andre siden av Tejo, til en bortgjemt perle av en restaurant, Atira-te ao Rio – hvor vi spiste en smakfull fiskelunsj med et nydelig utvalg av lokale viner.

Matreise Lisboa - lunsj

Etter båtturen tilbake fikk vi en guidet tur med tuk-tuk rundt i det historiske sentrum, med en liten rast på dette fantastiske utsiktspunktet.

Matreise Lisboa - sightseeing

Etterpå gikk turen til kunstnerområdet Mouraria hvor vi ble invitert hjem til en Fado-sangerinne for privat Fado-sang, fingermat og hyggelige samtaler. Vi avsluttet kvelden i hotellets bar, før vi gikk tidlig til køys siden vi skulle ta et tidlig fly hjem dagen etter.

Takk til alle som var med og gjorde denne turen så fin som den ble. Og takk til guiden vår Mafalda & co, som tok så godt vare på oss under oppholdet. #jegharverdenbestejobb

Du kan lese reisebrev fra de tidligere matreisene mine HER.

For ordens skyld: Dette er ikke et sponset innlegg, men jeg vil presisere at jeg har vært med å planlegge og arrangere denne turen i samarbeid med ByK