Hong Kong

Jeg er vel hjemme etter fire fine dager i Hong Kong. Med meg på reisen hadde jeg Christine Surlien som guide og 13 matglade lesere, samt et variert og spennende program som Kinareiser hadde satt opp etter ønsker fra meg. Her er en liten oppsummering av de to første dagene.

Vi ankom Hong Kong på formiddagen, og etter at vi var vel installert på hotellet (YMCA of Hong Kong – anbefales), gikk turen til Victoria Peak. Vi tok trikken opp på toppen (554 moh) og der åpenbarte Hong Kongs skyline seg – et imponerende syn utover en fantastisk by!

Deretter gikk turen tilbake til sentrum, og vi gikk etter hvert ombord i en djunke, som er en privat trebåt. Der ble dagens middag servert, mens vi betraktet lysshowet som hver dag kl. 20 kaster ekstra glans over havnebassenget i Victoria Harbour.

Hong Kong Hong Kong

På dag 2 sto matvandring og dumplingskurs med flinke Elisabeth Harbitz på programmet. Elisabeth er utdannet kokk, har drevet restauranter og har bodd i Hong Kong i mange år. Vi var i de beste hender!

Hong Kong

Vi spiste lokal frokost på en gammel kolonialsk restaurant med mye historie. På menyen sto blant annet en rissuppe med fermenterte egg og nudler. Det var nok ikke turens kulinariske høydepunkt, men veldig spennende å smake.

Deretter gikk turen videre forbi salgsboder som tilbød grønnsaker, frukt og blomster i alle regnbuens farger. Andre solgte ris, nudler og krydder.

Vi stoppet også i en butikk som selger soyasauser og lignende, og fikk både smaksprøver og et innblikk i historien bak produktene.

Hong Kong

Til slutt kom vi til fiske- og kjøttmarkedet, hvor det var et stort utvalg av fine råvarer. I en av bodene ble det solgt kun svinekjøtt. Her var det ikke kjølerom og denslags jåleri, men heldigvis var det rask omsetning av varene.

Grisen ble levert av en lastebil som kjørte omkring, og grisen ble partert på bakrommet. Alle deler ble tatt vare på og solgt. Skal du ha de beste råvarene i Hong Kong skal du se etter bodene med færrest fluer og de lengste køene.

Deretter gikk turen til Mak´s Noodle hvor du får byens beste Wonton nudler. Vi ble hilst velkommen med deilig te og fikk raskt hver vår suppebolle med nudler og et par dumplings i. Maten tilberedes i et bittelite kjøkken i inngangspartiet, som akkurat rommer to menn, en haug med nudler og imponerende stabler med suppeboller.

Hong Kong

Turen gikk videre i smale smug og innom ulike små butikker. Elisabeth kjøpte med ferdig tilberedt and, due og svinekjøtt, som hun litt senere serverte i en hyggelig park, sammen med hvitvin som hun hadde på lur i sekken. Gjett om vi koste oss!

Etterpå kjøpte hun dumplings med krabbekjøtt, som vi koste oss med i en annen grønn lunge. Kineserne som gikk forbi smilte og ropte, de liker nemlig å se at turistene koser seg med god mat.

Deretter svingte vi inn i gatene hvor spesialbutikkene som selger tørket sjømat, haifinner og andre politisk ukorrekte råvarer, ligger på rad og rekke. Lukten innbød ikke akkurat til shopping, for å si det sånn. Det ble også tid til å stikke innom et par templer.

Hong Kong Hong Kong

Dagens middag, som var dumplings, skulle lages og nytes i Elisabeths leilighet i sentrum. Hun hadde på forhånd gjort klar fyllet, og sammen fylte vi og klemte sammen dumplingsene.

Hong Kong

Selvgjort er velgjort, og med deilige viner i glasset sto stemningen i taket.

Vel tilbake på hotellet gikk de andre og la seg, mens jeg kommuniserte med mann og barn via sms og snapper. De var på plass under prisutdelingen i Mathallen, og det var ganske surrealistisk å oppleve via Snapchat – at jeg ble utropt som vinner av Årets matblogger 2016. Det ble ikke mye søvn den natten, for å si det sånn (Hong Kong ligger 7 timer foran oss).

Les om resten av turen HER.

For ordens skyld: Dette er ikke et sponset innlegg, men jeg vil presisere at jeg har vært med å planlegge/arrangere denne turen i samarbeid med Kinareiser