Trines Mektige Matblogg har levert ideer og bilder til reportasje om sunne matpakker til gårsdagens matbilag til Dagbladet. Mer om bakgrunnen for dette og flere matpakketips finner du her.

Skriv ut English READ IN ENGLISH
  1. Inspirerende! Tror jeg må bli flinkere til å pakke nista kvelden før, da blir pakkene kanskje litt mer spennende, tiden blir fort knapp på morgenene!Du var tidligere inne på temaet tilsetningsstoffer og mat. Så merker at jeg er litt skeptisk til bl.a leverpostei og salami som har mye tilsetningsstoffer i seg. Hva tenker du om dette? (Natriumnitritt i salami, bla.) Men ble ganske glad når jeg nylig oppdaget en økologisk leverpostei i nærbutikken min! Videre er det slik at barnehagen gutten min går i serverer et brødmåltid om dagen, og jeg er ikke videre begeistret for påleggene de serverer der (mange av påleggene inneholder natriumglutamat)… Hvor sær kan man være som forelder?

  2. Hei,Jeg har selv de samme tankene som deg spesielt rundt pålegg til toåringen min. Mye av det pålegget han helst spiser inneholder ulike tilsetningsstoffer som jeg bevisst prøver å unngå ellers i matlagningen. Det gjelder jo kanskje spesielt smørepålegg, som jo er det det går mest av de første leveårene, nettopp fordi det er et poeng at pålegget sitter fast på brødet… Jeg har imidlertid bestemt meg for å ikke være så sær på dette området. I og med at jeg lager mesteparten av maten vi spiser her hjemme fra bunnen av så tenker jeg at den totale mengden han får i seg ikke er så stor. Jeg tror faktisk det er mer å hente på å stramme inn på andre områder enn på inntak av kaviar og salami, hvis det er det barnet vil ha. Jeg synes det er viktigere at han får i seg mat, og at den for øvrig er noenlunde sunn. Tror også at det kan være lite hensiktsmessig å kreve at barnehagen skal kutte ut slike produkter, barnet vil kanskje uansett foretrekke å spise det samme som de andre barna. Jeg synes heller det er viktigere at barnehagen også tilbyr frukt og grønt i forbindelse med lunsjen. Andre som har tanker rundt dette? Trine 😉

  3. Så kjekt å sjå at du er i gong som "ambassadør"!!! Eg vart superglad då eg mottok pakken frå oppl.kontoret, og på måndag skulle eg teste ut den store kokkekniven. Planen var å bruke kvelden til å lage nokre artige matpakkar, men slik vart det altså ikkje….Då eg kutta opp div til ein wok til borna, sånn passe småstressa med tre små ungar springande rundt føtene, enda eg altså opp med å skjære av meg tuppe på tommelen! Og då meiner eg verkeleg ein god cm av tommeltuppen….. Det vart full oppstandelse, tur til legevakta med fingertuppen i iskaldt vatn i eit sylteglas og blod i lange baner….Så no er kniven godt parkert nokre dagar og eg klarer rett og slett ikkje å handtere særleg mange kjøkkenreiskapar med ein svulmande, bankande og verkande tommel som må holdast høgt til ei kvar tid! Ja, ja, eg kjem sterkare tilbake! Enn så lenge får tommelen (eller den manglande tommelen, rettare sagt…) representere ein ekte "thumbs up" for 5 om dagen!!!Og når det gjeld barnehagemat, så er eg ganske så samd med deg. La ungane i barnehagen ete det som blir tilbydt på matbordet, og så få heller vi foreldre mase litt på agurk, frukt, grøne salatblad, paprika og andre fargerike innslag på frukostbuffeten! Heldigvis har min barnehage relativt sunn og god mat, og når eg ser på kleda til minstesnuppa når ho kjem heim, så er det heilt tydeleg at ho har ete makrell i tomat! Som sagt, eg kjem sterkare tilbake som "5 om dagen"-ambassadør når tommelen tillet det!Klem, Tove

  4. Jeg er veldig glad for at jeg oppdaget bloggen din 🙂 har fått masse inspirasjon og mange gode oppskrifter som har blitt gjengangere her i huset. Du presenterer alt så utrolig fint og oversiktlig. Alt ser rett og slett veldig godt ut. Men jeg merker etter hvert at du skriver om matvarer som jeg aldri har hørt om, og som jeg heller ikke finner i butikken. Så jeg lurte på om du kanskje kunne skrive litt om mer "unorske" og spesielle ingredienser som for eksempel quinoa. Hvilke butikker du handler i for å finne de gode råvarene. Er utrolig nysgjerrig på kvaliteten på råvarene dine også. For eksempel _gode_ hermetiske tomater er det jo nesten håpløst å finne, men jeg ser jo at du bruker det 🙂 håper kommentaren gir mening. Det begynner kanskje å bli et vinglass for mye her 😀

  5. Tove; så dumt med denne tommeltuppen din da. Og akkurat nå som du skal kutte opp ekstra mye frukt og grønt… Hadde et lite uhell i sommer jeg også, men langt fra så alvorlig som ditt høres ut. Vi var på hytta, og siden det ikke er oppvaskmaskin der så kunne jeg dessverre ikke vaske opp… Innmari synd altså! Håper du raskt blir bedre! Ida; Quinoa får du kjøpt i velassorterte dagligvareforretninger og i innvandrerforretninger. "Gode" hermetiske tomater får du vanligvis hvis du legger noen ekstra kroner i de. Liker Mutti sine tomater godt. Kjøp hele tomater, og ikke hakkede. Hermetiske cherrytomater er min favoritt, synes de er gode på smak, og så gir de ofte et fint estetisk utseende, og det teller jo også, vi spiser også med øynene! Trine

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Min Handleliste

Kjøp ingrediensene direkte i MENYs nettbutikk.