MATREISE PARIS -

Så ble det endelig matreise til Paris, tre år forsinket pga. covid! Med på turen, som var i regi av ByK, hadde jeg med meg en gruppe matglade og reiselystne lesere, en kjempefin gjeng!

Vi ble møtt på Charles de Gaulle av vår hyggelige og kunnskapsrike guide Charlotte Molstad, som jeg kjenner godt fra tidligere matreiser. Vi sjekket inn på Hotel le Six, et koselig boutiquehotell i Luxembourg/Montparnasseområdet. Middag den første kvelden ble inntatt på Le Select, et populært nabolagsbrasserie. Vi fikk servert en nydelig treretters middag og fikk kjenne litt på den spesielle atmosfæren som kunstnerne på Montparnasse har opplevd i snart 100 år.

Dagen etter bar det ut på matvandring gatelangs med to lokale guider, primært i området rundt Rue des Martyrs. Her fikk vi blant annet komme inn på bakrommet i et bakeri for å se hvordan de lager Paris’ beste baguetter.

MATREISE PARIS - BAGUETTER

Vi besøkte ostebutikker, sjokoladebutikker, konditori og flere andre spennende nisjebutikker, og flere bugnende grønnsaksbutikker.

MATREISE PARIS - grønnsaker

Hos Federation Francaise d’ Apéritif fikk vi en presentasjon og smaksprøver på typisk fransk apéritif med ulike typer drikke til. Apéritif eller apéro en viktig tradisjon i det franske samfunnet, en uformell stund før man setter seg til bords og hvor man gjerne tar en drink og spiser noe snacks, som for eksempel salami, brød og oliven. Og vi fikk selvsagt smake.

MATREISE PARIS - aperitif

Vi var også innom ulike kjøkkenutstyrsbutikker og innom små sjarmerende butikker i de smale galleriene som er typiske for Paris. Her ble også dagens lunsj servert, på Brasserie Astair.

MATREISE PARIS - blomster

Deretter var det muligheter til å spasere litt på egen hånd. Noen valgte å dra og shoppe, mens andre spaserte tilbake til hotellet guidet av Charlotte. Her passerte vi blant annet Notre dame og spaserte gjennom fantastiske Le Jardin du Luxembourg, en vakker park fra 1600-tallet. Deretter en liten apéritif, før kveldens middag på Restaurant Villa Marquise.

Dagen etter var vi klar for en ny matvandring med våre lokale guider, denne gangen i området Marais. Vi startet med en kaffe og sjokolade i en populær kaffebutikk, og dro etterpå til Le Marché des Enfants Rouge som er et av Paris´ eldste matmarked. Her var det et imponerende utvalg av blant annet ost, kjøtt, grønnsaker og tørrvarer.

Matreise Paris - makroner

I området rundt var det også små delikatessebutikker som vi var innom, og selvsagt var vi en tur innom La Durée og smakte på deilige makroner.

Dagens lunsj ble inntatt på restaurant Divino, i kjelleren hos Vinhandleren i 16 Rue Elzévir. Her fikk vi smake på 6 ulike viner sammen med deilige oster, spekemat og godt brød, med naboens spesialitet til dessert – nemlig vaniljefylte vafler.

Matreise Paris - Divvino

Deretter ble det smakekonkurranse hos en syltetøyprodusent, og et par andre butikkbesøk, før vi vendte nesen mot hotellet. Middag hos Chez Lionel, og deretter en liten night-cap for oss med lakenskrekk.

Neste dag, som var hjemreisedagen, tok Charlotte oss med til Montmartre og Sacre Ceur. Her ble vi blant annet tatt med i Moulin Rouges historie, og i smale, vakre bakgater – og til slutt inn i Sacre Ceur, den vakre basilikaen på toppen av Montmartre med utsikt til hele Paris.

Matreise Paris -eiffel

Dagens lunsj ble inntatt på Le Moulin de la galatte, før vi satte snuten hjemover. Og på vei mot flyplassen tok sjåføren en aldri så liten stopp ved Eiffeltårnet, slik at vi også fikk sett det på nært hold.

Tusen takk til alle deltakerne som var med og gjorde denne turen så fin som den ble. Og en ekstra varm takk til flinke Charlotte som tok oss med på en reise som man ikke kan oppleve på egen hånd.

Du kan lese reisebrev fra de tidligere matreisene mine HER.

For ordens skyld: Dette er ikke et sponset innlegg, men jeg vil presisere at jeg har vært med å planlegge og arrangere denne turen i samarbeid med ByK