I vår var jeg på en fantastisk matreise til Aix-en-Provence og Cassis. Turen var i regi av ByK og med meg hadde jeg 11 matglade damer, samt flinke Charlotte Lotherington Molstad som bor i Nice og som var vår hyggelige og kunnskapsrike guide under hele turen. Her er en liten oppsummering av noe av det vi gjorde på turen.

DAG 1. LUNSJ HOS ALAIN DUCASSE OG ANKOMST AIX EN PROVENCE

Vi ble hentet på flyplassen i Nice og kjørt til Alain Ducasses restaurant L´Abbaye de la Celle for en deilig lunsj. Restauranten ligger i middelalderlandsbyen Les Arcs, i idylliske omgivelser. Her ble vi servert en nydelig treretters lunsj med gode viner til, og ble litt bedre kjent. En kjempehyggelig og smakfull start på turen!

Deretter gikk turen til Aix-en-Provence, en vakker og romantisk by i hjertet av Provence. Aix-en-Provence, populært kalt «Aix» er en livlig og sjarmerende universitetsby, et mini-Paris med moteforretninger og fortauskafeer, med smale gater og sjarmerende torg med typiske Provence restauranter og kafeer. Vi sjekket inn på hotellet som lå sentralt i byen, før Charlotte tok oss med på en liten rundtur for å vise oss nabolaget og villig delte tips og råd om de beste butikkene, kafeene og museene. Middagen ble deretter inntatt på Jardin Mazarin, som har en vakker hage i bakgården.

DAG 2. BYVANDRING I AIX, KAKEKURS OG MIDDAG PÅ COTE COURS

Etter en god natts søvn var det tid for byvandring i vakre Aix, i trange gater, på spennende markeder og sjarmerende torg. Og det var nettopp på et av disse sjarmerende torgene dagens lunsj skulle inntas, på Le Bistroquet.

Gode og mette vandret vi videre til matkurset hvor Chef Clement skulle lære oss å lage de tradisjonelle franske søtsakene Eclairs og Choux. Det var en ganske omstendelig prosess før alle elementene var på plass, så vi rakk alle å bli sultne før vi kunne nyte godbitene vi hadde laget – sammen med gode bobler i glassene.

Etter kurset hadde vi tid på egen hånd, til for eksempel shopping, museumsbesøk eller å slappe av med noe godt i glasset på en cafe. Deretter gikk turen til den populære restauranten Coté Cours, hvor vi fikk servert en nydelig treretters meny inspirert av det moderne og kreative franske kjøkken med deilige viner til, og ikke minst – i hyggelig selskap.

DAG 3. SJARMERENDE CASSIS, BÅTTUR OG BYVANDRING

Etter frokost gikk turen med buss til kysten og den idylliske landsbyen Cassis, som ligger øst for Marseille.

Vi sjekket inn på det enkle, men koselige, hotellet Le Golfe som ligger idyllisk til på havnen.

Deretter ble vi tatt med på båttur i fjordlignende landskap med kalkstein, små viker og idylliske strender.

Cassis er kjent for sin sjømat, og det ble derfor deilig sjømatlunsj på Chez Cezar. Etterpå var det egentid, som jeg benyttet til å spasere i de smale gatene i havneområdet, for å beundre alle de fargerike og fine fasadene og dørene.

Dagen ble avsluttet med vinsmaking, før avskjedsmiddagen – en deilig treretters middag på Restaurant L´Oustau de la Mar.

DAG 4. HJEMREISE

Etter en god natts søvn våknet vi opp til fantastisk vær og nydelig utsikt, og kunne nyte en deilig frokost på havnen, før bussen hentet oss og kjørte oss til flyplassen i Nice.

Tusen takk til alle dere flotte damer som var med på turen! #jegharverdensbestejobb

For ordens skyld: Dette er ikke et sponset innlegg, men jeg vil presisere at jeg har vært med å planlegge og arrangere denne turen i samarbeid med ByK