FRØKNEKKEBRØD MED CHIA

Hjemmebakte, sprø knekkebrød er alltid populært, og de blir aldri gamle her i huset. De kan nytes hele dagen, hvis du vil. Knekkebrød passer til «alt», enten det er med godt pålegg til frokost, lunsj eller kvelds. Det er et ypperlig mellommåltid og deilig tilbehør for eksempel til en suppe, eller sammen med gode oster hvis du vil kose deg litt ekstra. Disse knekkebrødene er bakt med GoGreens frø og kjerner, og har fått litt ekstra krønsj med deilige økologiske chiafrø. Bak dem du også, da vel! Til ca. 32 supersprø knekkebrød trenger du:

Sett stekeovnen på 160 grader varmluft. Mål opp og rør de tørre ingrediensene godt sammen, og tilsett deretter vannet. Rør det hele sammen og la det stå å svelle i 5-10 minutter, til du har en «grøtete» masse. Fiberhusk fås kjøpt i helsekostforretninger og velassorterte dagligvareforretninger, og er en glutenfri fiberblanding som suger opp væske og gjør deigen lettere å bearbeide.

Fordel røren på to bakepapirkledde bakebrett. Bruk en slikkepott eller lignende og stryk røren jevnt utover. Dette er viktig for å få et vellykket resultat, hvis ikke kan knekkebrødene bli ujevnt stekt, og du ender opp med noen brente knekkebrød, mens resten er myke. Det kan derfor være vel verdt å investere noen ekstra minutter i dette arbeidet. Strø gjerne over litt ekstra med chiafrø (eller andre frø/kjerner) over knekkebrødene.

Sett begge brettene i ovnen samtidig, og la dem først steke ved 160 grader i ca. 10 minutter. Bruk pizzahjul eller kniv og del opp i passende biter, for eksempel 4×4 biter på hvert brett, tilsammen 32 knekkebrød. Sett brettene tilbake i stekeovnen og bytt plass ca. hvert 15/20 minutt. Knekkebrødene er ferdige etter 50-60 minutter total steketid, men dette varierer så her må en følge med mot slutten av steketiden. Dersom du til tross for iherdig innsats med å stryke utover massen jevn likevel har ulik tykkelse på deigen, kan det være lurt å ta ut de tynneste knekkebrødene når de er ferdige, og la de litt tykkere variantene (oftest de som er i midten) få steke litt til, til de er ferdigstekt.

Brekk knekkebrødene forsiktig fra hverandre og la dem avkjøles helt på rist. Knekkebrødene oppbevares i tett boks, og er holdbare i flere uker. Nytes med godt pålegg, som tilbehør til ost, sammen med en god suppe – eller alene. Enjoy!

Dette innlegget er laget som en del av mitt samarbeid med GoGreen. GoGreens produkter får du kjøpt i de fleste dagligvareforretninger.


, , ,

8 Kommentarer

  1. Mette 14. mars 2017 at 20:14 #

    Hei og takk for en fin ,fin blogg. Når jeg lager knekkebrød har jeg fått tips om å dekke deigen med plastfolie og kjevle den tynn. Perfekt resultat hver gang.

  2. Siv 15. mars 2017 at 16:41 #

    Hvor lenge holder de i boks ?

  3. Annette 15. mars 2017 at 23:21 #

    Kjempegode knekkebrød – jeg følger samme tips som ovenfor – dekk med plast og kjevle over. Tidsbesparende og jevnt resultat. I tillegg kan man strø over havsalt, rosmarin, reven parmesan etc for smakstilsetning. Pleier også å fjerne bakepapir og snu knekkebrødene opp ned på bakeplata når jeg skrur av ovnen. Lar de da bli liggende i ovnen å tørke, lager de gjerne på kvelden og de ligger da i ovnen til neste morgen. Alltid sprøe!

  4. Kirsti 25. mars 2017 at 22:55 #

    For å få næring av linfrøene, må de knuses. Ellers kommer de hele ut igjen. Knuste linfrø er å få kjøpt, eller bruke morter.
    Kjempegode knekkebrød.

    • Barbro 26. mars 2017 at 13:10 #

      Knuste linfrö avgir mere blåsyre enn hele. Man bör ikke spise mer enn 1 ss per dag.

      • Kirsti 28. mars 2017 at 12:30 #

        Riktig, men jeg har lært 1-2 ss. Og eneste måten å få tilgang til de andre næringsstoffene er knusing, ellers passerer de hele gjennom systemet 😊

  5. Tove 27. mars 2017 at 11:23 #

    Hvor mange kalorier pr 100 gram ?

Legg igjen en kommentar