KJØLESKAPSGRØT MED HAVRE, BÆR OG GRANOLA

Grøt er ikke hva det en gang var. Nå er grøt til og med blitt trendy, og kjøleskapsgrøten seiler nok opp som en favoritt! Og det er ikke det minste rart, for godt er det og enklere kan det knapt gjøres. Grøten røres nemlig raskt sammen i serveringsbollen og trenger ikke å varmebehandles, settes i kjøleskapet over natten – og vips så er den fiks ferdig på morgenkvisten! Grøten kan varieres i det uendelige, etter smak og behag og hva du har tilgjengelig. Jeg pleier stort sett alltid å benytte havregryn i kjøleskapsgrøten, og har den siste tiden brukt Møllerens nye havregrynserie som utgangspunkt. De har kommet med 4 nye produkter, nemlig store havregryn, økologiske & lettkokte havregryn, lettkokte havregryn og glutenfrie havregryn. Havre gir en god smak og struktur i grøten. Havre er også kjent for sine gode egenskaper for helsen, og er derfor en sunn og smakfull råvare å starte dagen med. Jeg har i denne oppskriften benyttet Møllerens økologiske & lettkokte havregryn, men du kan fint benytte en av de andre havregrynstypene istedet. Til ca. 2 porsjoner trenger du omtrent:

GRØTEN

  • 2 1/2 dl Møllerens økologiske & lettkokte havregryn
  • 1 dl vann
  • 2 dl melk
  • ca. 1/2 ts flytende honning eller lønnesirup
  • en klype salt

TOPPING

  • friske bær
  • litt krønsj, for eksempel granola eller hakkede nøtter

Ha alle ingrediensene til havregrøten i en liten bolle/glass. Rør godt sammen, sett på lokk og sett blandingen i kjøleskapet over natten (eller minst 5 timer). Rør litt i grøten før servering og tilsett eventuelt litt mer væske dersom du ønsker en mykere konsistens på grøten din. Topp grøten med bær og/eller frukt etter smak og behag, og noe som gir litt «krønsj», som for eksempel granola eller hakkede nøtter.

Nyt den hjemme før du drar på jobb, på toget, på jobb – eller hvor du vil. Som du ser er dette enkelt og veldig kjapt gjort, og med denne grunnoppskriften i bakhodet kan du mikse og variere etter smak og behag, og hva du har tilgjengelig.

TIPS

  • Tilsett gjerne et grovt revet eple i grøten og smak til med litt kanel (se her).
  • Bytt gjerne ut melken med for eksempel mandelmelk, soyamelk, kokosmelk eller eplejuice.
  • Bytt gjerne ut noe av væsken med yoghurt, som vil sette en god og syrlig smak på grøten, se for eksempel her.
  • Litt chiafrø, sesamfrø og/eller linfrø setter også god smak på grøten.
  • Lag gjerne dobbel eller trippel oppskrift når du først er i gang, grøten er nemlig holdbar flere dager i kjøleskapet.
  • Alle grøtoppskriftene på bloggen finner du samlet her.

Dette innlegget er skrevet som en del av et samarbeid jeg har med Norgesmøllene, som står bak blant annet Møllerens havregryn. Møllerens havregryn får du kjøpt i de fleste dagligvarebutikker. 


,

Ingen kommentarer ennå.

Legg igjen en kommentar